РОЗДІЛ «Край, у якому ти живеш»

Урок №3

 

ТЕМА: О. Олесь «Ярослав Мудрий». «Про запорожців» (за М. Слабо- шпицьким)

МЕТА:  познайомити учнів із видатною історичною постаттю  – Ярославом Мудрим; показати, як звеличує князя у своєму творі поет О. Олесь; удосконалювати навички читання віршів, продовжувати формувати вміння оцінювати вчинки героїв твору; розвивати логічне та творче мислення учнів; виховувати в учнів патріотичні почуття.

Тип уроку: урок – подорож

Обладнання: карта подорожі по Дніпру, ілюстровані станції - «Розминка», «Перевірна», «Пізнавальна», «Творча», «Хортиця», човен, картки із вправами для швидкого читання, віршем, таблиця Шульте

 

Хід уроку

І ОРГАНІЗІЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Дзвоник
 всім нам дав наказ –
До роботи
, швидше в клас.
Біля парти
станьте чемно –
Хай мине час недаремно.

Будьте уважні й старанні всі –
Сядьте рівненько на місця свої
.

 

ІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

-         Ви любите подорожувати?Сьогодні ми вирушимо човном по Дніпру до Києва, побуваємо в цьому старовинному місті.
Для того, щоб  
мандрівка була вдалою, візьмемо з собою зорову пам’ять, вміння виразно читати, свідомість та логічне мислення.
Перепусткою до човна є гра, з якою, сподіваюсь ви швидко впораєтесь.

1. Гра «Роз’єднай слова»

БЕЗЗНАННЯМИНУЛОГОНЕЗДОБУДЕШМАЙБУТНЬОГО

2. «Мозковий штурм»

-         Як ви розумієте це прислів’я?

-         Чому я обрала саме його?

3. Творчий пошук «Я знаю п’ять…»

-         Які слова спадають вам на думку, коли чуєте слово «минуле»?

ІІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

-         Так, сьогодні ми повернемося до минулого нашої країни, дізнаємося про мужність і відвагу людей, які жили за багато століть до нас, перегорнемо деякі славетні сторінки історії нашої держави.

IVВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя

І станція  «Розминка»

2. Вправа «Сходинки-читалочки»

а) Кий

Київ

Киянин

Київський

б) Князь

Княжий

Князювати

в) Козак

Козачка

Козацький

Козакувати

3. Заучування напам’ять вірша

. Київ-місто історичне,
Йому вже багато літ.
А воно красиве, вічне,
Навесні каштанів цвіт.
З нього почалась держава
У прадавні
ще часи ...
В ньому наша міць і слава,
В ньому предків голоси.

4. Вправа на розширення кута зору. Таблиця Шульте.

11

16

3

13

5

20

2

24

10

18

25

13

12

21

14

17

7

4

1

22

6

9

15

19

8

 

ІІ Станція «Перевірна»

1. Читання напам’ять Державного Гімну України

2. Творча гра «Пінг-понг»

(учитель кидає м’яч і запитує, учень відповідає)

-         Які державні символи України ви знаєте?

-         Якого кольору наш прапор?

-         Що означають жовтий і блакитній кольори?

-         Коли виконують гімн України?

-         Яку він має назву?

-         Яке треба слухати і виконувати Державний Гімн України?

-         Яка називається наш Державний Герб?

-         Яке слово можна прочитати в тризубці?

3. Слово вчителя

-         Продовжуємо подорожувати сторінками історії. Ми живемо в незалежній країні, але були часи, коли державою керували князі. Одним із них був славетний  Ярослав Мудрий, пам’ять про якого збереглася і до нині.

4. Проблемне питання

-         Як ви думаєте, чому Ярослава називали Мудрим?

Про це нам допоможе дізнатися наступна станція.

ІІІ Станція «Пізнавальна»

1. Розповідь підготовлених учнів

Перший учень

-         Ярослав Мудрий князював у Києві майже тисячу років тому, але пам’ять про нього збереглася й по нині. Це був миролюбний і розумний князь. Найвдалішою битвою, у якій взяв участь князь Ярослав, була битва з печенігами, що постійно нападали на українські землі й грабували країну. У 1037 році Ярослав біля тодішнього Києва вкрай розбив печенігів, після чого про них вже ніхто не згадував. На тому місці, де відбулася битва, Ярослав звелів поставити велику церкву Святої Софії, що стоїть і зараз у центрі Києва на Софійському майдані.

Другий учень

-         Мудро Ярослав порядкував країною. Він розбудував Київ, прикрасив його новими будівлями. Дуже любив князь читати книжки й вести бесіди з освіченими мудрими людьми. Він відкривав школи, почав збирати й записувати старі звичаї у спеціальну книжку, яку назвав «Руська правда». Коли князь помер, йому було 75 років. Кияни дуже тужили за ним. Ярослава поховали в мармуровому саркофазі у соборі «Святої Софії». Саркофаг і нині там зберігається.

2 Аудіювання вірша О. Олеся «Ярослав Мудрий» (с. 131-133)

-         Що ви дізнались із вірша про великого князя?

3 Словникова робота

Вал

Мур

Рів  

Оздобив

Берло

Незгода

4 Гра «Блискавка»

Триразове читання уривка за хв.

1 раз- 1 хв.з олівцем відмітити

2 раз – 1 хв. відмітити

- Чи збільшилась кількість прочитаних слів? ( Чим більше читаємо, тим швидший темп читання )

5 Читання учнями вірша «Ланцюжком», «Луною»

6 Бесіда за змістом з елементами вибіркового читання

-         Як дбав Ярослав про Київ?

-         Що побудував князь у Києві?

-         Як ви розумієте вислів розкішний двір завів?

-         У чому ж була мудрість Ярослава?

-         Що він заповів своїм синам?

-         Як ти розумієш його заповідь?

Фізкультхвилинка

      Вчитель                                                               Учні
Трава низенька-низенька.                                Роблять присідання.
Дерева високі-високі.                                       Піднімають руки вгору.
Вітер дерева колише-гойдає.                           Обертаються.
То направо, то наліво нахиляє.                        Нахиляються вправо,
     вліво.
То вгору, то назад.                                            Потягуються вгору, назад.
То вниз нагинає.                                               Нахиляється вперед.
Птахи летять-відлітають.                                 Махають руками-«крильми».
А учні тихенько за парти сідають.                  Сідають за парти.

IV Станція «Творча»

1. Робота з ілюстрацією. Робота з асоціаціями

-         Які риси притаманні князю Ярославу?

Скласти асоціативний кущ

2. Словесне малювання

-         Яким ви уявляєте Ярослава Мудрого?

Намалюйте його словами

VСтанція «Хортиця»

1. Слово вчителя

-         Продовжуємо подорож до острова «Хортиця».

-         Можливо хтось знає, чим відомий цей острів?

-         Чи знаєте ви, кого називали козаками-запорожцями?

-         Козаками називали вільних, незалежних людей. Ними ставали кріпаки, які втікали від панів, на яких тяжко працювали. Вони селилися в необжитих степах за порогами Дніпра, тому їх називали запорозькими козаками, а місце, де жили козаки, - «Запорозькою Січчю». Поселенці розорювали землю, засівали її, розводили бджіл, полювали на звірів, ловили рибу. Козаки завжди мали при собі зброю, щоб будь-якої миті стати на захист своєї Батьківщини. Іноземці розповідали про козаків із здивуванням. Говорили, що вони загартовані, невтомні в бою, високі на зріст, гарно одягнені, мають міцне здоров’я, майже ніколи не хворіють, що на землі немає сміливіших за козаків людей. Запорозькі козаки понад два століття обороняли Україну від ворогів. Хоробрі і відважні в боях, вони славились перемогами на цілий світ. Їхня слава оспівана у багатьох оповідання, переказах, легендах.

2. Опрацювання тексту «Про запорожців» (за М. Слабошпицьким,

 с. 133-134)

3. Читання тексту мовчки

4. Словникова робота

Дружина

Кмітливість

Кепкував

Немічний

5. Бесіда за змістом твору

-         Як у народних піснях і легендах називаються родичі козака запорожця?

-         Яка риса характеру козака підкреслюється цими назвами?

-         Що понад усе цінувалося в товаристві запорожців?

-         До чого козаки ставилися дуже серйозно?

-         Кого найбільше поважали? За що?

6. Творча гра «Снігова куля»

Козак

Характер

Вчинок

Висновок

7. Прийом «Оживлення героя»

V ПІДСУМОК УРОКУ

-         Які сторінки нашої історії ми згадали на уроці?

-         Що найбільше запам’яталось?

-         Що нового дізнались?

VI ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати легенду про козаків.

Творчий проект «Минуле моєї країни».

Конспект урока
Край. Урок 3.docx
Microsoft Word Document 28.7 KB
Презентация к уроку
3 урок книжный.ppt.pps
Microsoft Power Point Presentation 5.0 MB