РОЗДІЛ «Край, у якому ти живеш»
Урок №1
ТЕМА: Край, у якому ти живеш. В. Латанський «Україна». «Наша Батьківщина»
МЕТА: розширити знання учнів про Україну — наш рідний край,удосконалювати навички свідомого, правильного, виразного читання, формувати громадянські якості – людяність, повагу до людей, розвивати творче мислення і мовлення учнів, виховувати патріотичні почуття
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Обладнання: ілюстрації із краєвидами України, картки «сонечка», аркуші паперу, олівці, аудіозапис пісні Т. Петриненка «Україна»
Хід уроку
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
1 Емоційна настанова
Знову день почався, діти
Кличе в подорож дзвінок –
В незвичайний наш урок.
ІІ РОБОТА НАД РОЗВИТКОМ ТЕХНІКИ ЧИТАННЯ
1. Гра «Чарівні квадрати»
МИ |
ЛО |
ВИ |
ЛИ |
СІ |
НО |
СИ |
НИ |
ВА |
2.Робота зі скоромовкою
Уранці Уляна Уласа ураз
Умивать узялась
Улас утікав, ухилявся:
Учора уже умивався.
2. Прочитати вислів ( з пропущеними голосними)
Б_З Б_ТЬ_ВЩ_Н_ - Ж_ТТ_ Н_ Ж_ТТ_
-Як ви розумієте вислів «Без Батьківщини – життя не життя»
ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1 Слово вчителя
Облітав журавель сто морів, сто земель
Облітав, обходив, марно крила натрудив
Ми спитали журавля:
«Де найкращая земля?»
Журавель відповідає
«Краще рідної немає!»
- Діти, що ми називаємо рідною землею?
IV ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ - «Край, у якому ти живеш». Дізнаємося більше про нього, про його традиції, символи, історію.
Проблемне запитання
- Як називається наш рідний край?
- А чи знаємо ми, що таке Україна?
- Відповідь саме на це питання ми будемо шукати сьогодні на уроці.
V ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1 Розповідь вчителя
- У кожної людини є її домівка – вулиця, село або місто, де вона народилася або виросла. І де б ми не були - скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємось, зачувши рідну мову, пісню.
- Що для нас є рідною домівкою?
2 Колективна робота. Стратегія «Асоціативний кущ»
- Запишіть слова, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово «Україна».
(кожному учневі групи дається «сонечко», у якому записано слово «Україна», учні записують слова-асоціації і прикріплюють їх на дошку)
3 Технологія «Мікрофон» (обмін думками)
4 Слово вчителя
- Дійсно, ми живемо в одному з наймальовничіших куточків на землі – Україні. Україна – це сині озера та річки, високі гори й полонини. Це – сивий Дніпро і величне Чорне море, це ліси, гаї, широкі поля.
- А що ще уособлює в собі Україна ми дізнаємося із однойменного вірша Василя Латанського.
5 Аудіювання вірша В. Латанського «Україна» (підр. с. 128)
- Яку відповідь на питання «що таке Україна?» дав поет?
6 Словникова робота
Гай
Ненька
Сонцесяйна
Веселкова
7 Робота творчої групи
Створення піктограм - асоціацій до рядків вірша і прикріплення їх на дошку – (гай, біла хата, тато, мама, синє небо, спілий колос)
8 Читання мовчки учнями вірша
(підготовка до виразного читання: робота над інтонацією, темпом, тембром)
Фізкультхвилинка
— А тепер відпочинемо. Підведіться, послухайте вірш і повторіть рухи за мною:
Україна, |
(Розводять руки в в боки.) |
|
||||
Рідний край, |
(Піднімають руки догори.) |
|
||||
Поле, річка, |
(Повороти тулуба з розведеними в бік руками.) |
|
||||
Синій гай. |
(Присідають, руки на пояс.) |
|
||||
Любо стежкою іти. |
(Ходьба на місці.) |
|||||
Тут живемо я і ти! |
(Беруть одне одного за руки.) |
|
||||
9 Бесіда за змістом
- Як поет пояснив, що таке Україна?
- Чому він називає її солов’їним гаєм?
- Чиє ім’я згадується у вірші? (знайдіть і зачитайте)
- Як говорить про нього автор? Чому?
- Що говорить поет про рідну мову? (зачитайте) Чому саме так?
- Які почуття до своєї країни висловив автор?
- Які почуття викликає й у вас цей вірш?
- Як ви гадаєте, про що йдеться в останніх рядках поезії?
10 Слово вчителя
- Як ми називаємо край, у якому народилися і живемо? (Батьківщина)
Зацвітає калина,
Зеленіє ліщина
Степом котиться диво-луна
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що як тато і мама одна.
11 Робота над текстом «Наша Батьківщина»
- Якою є наша Батьківщина зараз?
12 Аудіювання тексту «Наша Батьківщина»
13 Відповідь на питання
14 Читання «Ланцюжком», «Дощиком»
15 Бесіда за змістом твору
- Чому в Україні живе багато різних народів?
- Які риси характеру властиві українцям?
- Чи можеш назвати відомих учених, письменників, художників, що мешкають в Україні?
- Яка Україна нині?
16 Вибіркове читання
- Якими були наші предки – українці? (зачитати)
- Що приваблювало людей інших національностей? (зачитати)
- Які народності живуть в Україні? (зачитати)
- Що є державними символами України? (зачитати)
VI ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
1 Виступ творчої групи
(прикріплення піктограм і пояснення їх значень)
2 Робота з музичною композицією
(слухання пісні Тараса Петриненка «Україна»)
- Які почуття викликала у вас ця пісня?
VII ПІДСУМОК УРОКУ
- Що таке Україна?
- Про що нове дізнались на уроці?
- Які висновки для себе зробили?
VIII ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1 Вивчити напам’ять вірш «Україна» (с. 128)
2 Переказ тексту «Наша Батьківщина» від першої особи